joi, 16 februarie 2012

Doar Marketing

Majoritatea produselor cosmetice existente pe piata sunt doar marketing. Cumpara marketing la orice pas si asta nu ar fi un lucru rau atata timp cat acest marketing ar aduce si continut. Din pacate, in majoritatea cazurilor nu aduce.
Ni s-a implementat ideea conform careia un produs dermatocosmetic este foarte sigur pentru ten deoarece se vinde in farmacie si deh, cum sa se vand in farmacii mizerii? Asociate cu cuvinte gen hipoalergenic, noncomedogenic, cosmeceutic ideea de siguranta se implementeaza in creierul consumatorului care plateste un produs "safe". Niciunul dintre cuvintele enumerate mai sus nu are o baza legala, ele sunt doar niste inventii creeate pentru a ne convinge pe noi ca ceea ce cumparam este bun pentru pielea noastra. Orice producator de cosmetice, poate astfel sa puna aceasta denumire pe produsul lansat de ei deoarece aceste denumiri nu implica nicio restrictie din punct de vedere al ingredientelor. Mai concret, nicio lege nu spune ca daca lansezi un produs, acesta nu are voie sa contine ingredientul x,y,z pentru a putea si denumit dermatocosmetic, hipoalergenic, noncomedogenic, cosmeceutic. Atunci, unde este logica? Ce imi garanteaza mie ca acel produs nu va reactiona pe tenul meu ca si un produs cumparat din supermarket? Va spun eu, nimic.
Cum imi garanteaza mie orice companie cosmetica ca produsul pe care il vinde este hipoalergenic (adica nu produce alergii)? Prin ce? Pielea noastra este diferita, extrem de diferita, ce mie imi face bine tie poate sa iti faca foarte rau, asadar in cazul in care eu fac alergie de la un produs hipoalergenic, mai poate fi considerat acest produs hipolaergenic?Nu, evident. De asemenea, produsele noncomedogene se declara a fi produse care nu blocheaza porii, chestie foarte discutabila deoarece ceea ce mie imi poate bloca porii, la tine poate sa nu mai aiba acelasi efect.In concluzie, acest produs este noncomedogenic doar pentru persoanele carora nu le blocheaza porii si restul sunt doar..."exceptii"?
Testat dermatologic este din nou un termen pompos care pe noi ar trebui sa ne faca sa credem ca acele teste s-au facut pe o cantitate suficienta de subiecti astfel incat produsul este sigur si nu a provocat reactii adverse. Hai sa fim seriosi, cand este ultima data cand o companie cosmetica a facut public un studiu al produselor sale cu numar de persoane, declaratii, toate reactiile, etc? Rar, extrem de rar, eu una cel putin nu am vazut un astfel de studiu care sa fie la indemana publicului larg.
Practic, noi ar trebui sa credem pe cuvant toate companiile cosmetice care ne vand produse. Sa credem ca acel produs este hipoalergenic, noncomedogenic, cosmeceutic si mai stiu eu ce. Sa credem ca ne vor face bine si nu rau iar ghinion, daca se intampla facem parte din marja aceea de oameni foarte sensibili care reactioneaza negativ.
Aceste cuvinte nu au niciun fundament legal. Ele nu sunt acreditate nicaieri, sunt la liberul uz al companiilor. Ceea ce noi ar trebui insa sa facem este sa cunoastem bine ingredientele produselor cosmetice, ce ar trebui sa contina si ce nu un produs, sa stim sa citim lista de ingrediente si abia apoi sa mergem cu el la casa de marcat.Daca un produs contine ingrediente care iti fac rau poate sa scrie pe el "miracol la cutie" ca tot nu e de cumparat. Daca un produs are ingredientele potrivite poate sa scrie pe el "rahat" (ca sa ma exprim finut)  il poti cumpara linistita.
Ignora marketingul, promisiunile si decoperirile si cumpara produse de care esti sigura. Poti cere detalii producatorului, rezultate ale studiului, ingrediente active iar daca un producator refuza sa ti le ofere eu zic ca este cazul sa renunti la acel produs. Am primit si eu raspunsuri evazive cand am cerut detalii despre un produs, gen "este secreta formula produsului" sau "din motive de concurenta nu va putem impartasi aceste informatii" sau "incercati si veti vedea pe pielea dvs rezultatele". Eu aleg sa nu cred pe cuvant pe nimeni in acest domeniu si mi se pare maxim de neprofesionalism sa lansezi un produs despre care sa refuzi sa dai detalii.
Nu spun ca orice produs care se incadreaza in aceasta categorie este rau sau va face rau pielii tale, insa nu te increde doar in promisiuni si denumiri fantastice, verifica inainte de a-l cumpara. Iti poti da singura seama dupa lista ingredientelor daca produsul este hipoalergenic, noncomedogenic, etc.

Un comentariu: